Laatste reisverslag?

7 mei 2014 - Sullana, Peru

Dit zou wel eens het laatste reisverslag kunnen zijn, mijn stage zit er bijna op. Voor mijn gevoel ben ik hier nog maar pas, en heb ik nog maar een paar dingen gezien!

Twee weken geleden is het kantoor van Grupo Hualtaco verhuisd. Van een ruime villa met zwembad zijn we verhuisd naar een .. tja. Dit nieuwe kantoor is veel kleiner, airco ontbreekt en het stikt er van de muggen. In plaats van een eigen kamertje slaap ik nu op de rommelzolder, waar ook de bewaker slaapt (tv en licht aan). Ideaal is het niet bepaald, maar ik red me wel voor anderhalve week.

Een paar weken geleden ontmoette ik een jongen die in Tumbes woonde, in het uiterste noorden van Peru. Hij had me uitgenodigd om een keer langs te komen om naar de mangroven te gaan en te surfen. Nou, vooruit dan. Vorig weekeind, 26 en 27 april, ben ik daarnaartoe gegaan. De eerste dag ben ik met een bootje door de mangroven gevaren, en zondag ging ik met Pablo, die jongen, naar Mancora. Dat is dé surfplek van Peru, en daar heb ik dan ook geleerd te surfen! Of wat daar voor door moet gaan... Het blijkt toch vrij lastig te zijn, en de golven daar waren ook nogal hoog. Het mooiste vond ik echter de rit van Tumbes naar Mancora. Honderd kilometer achterop de motor, langs de Stille Oceaan en de mooiste stranden van Peru...

Afgelopen zondag ben ik nog naar Colan geweest, weer zo'n strand dat in het hoogseizoen druk is maar nu niet. Het is hier elke dag 35 graden en de zon brandt fel, maar als ik naar het strand ga dan is het opeens bewolkt en gaat het waaien. Ik kreeg het bijna koud!

Vandaag (woensdag) vertrek ik uit Sullana en ga ik eerst nog een dagje naar Trujillo en daarna door naar Lima. Ga ik Sullana missen? Nou, nee. Iedereen zegt dat het gevaarlijk is, veel straten zijn onverhard en iedereen kijkt me aan alsof ik van een andere planeet kom. Het is eigenlijk een plattelandsdorp dat nogal groot is uitgevallen. Gelukkig ben ik lekker vaak het veld in geweest. Gisteren nog een biertje gedronken en een ceviche gegeten met de mensen van het project om mijn stage af te sluiten. Wat betreft mijn stage kan ik alleen maar tevreden zijn. Ik vond het project ontzettend leuk om mee te maken en mijn eigen onderzoek is goed verlopen en daar heb ik met plezier aan gewerkt. Ik zie mezelf later wel werken in zo'n soort omgeving.

En als je dat kan zeggen, is je stage geslaagd.

1. Albert:
    8 mei 2014
    Fijn Berend dat je zo,n mooie en fijne stage mocht hebben.
  2. Oma:
    8 mei 2014
    Ha berend, ja ha want je komt gauw weer naar Hattem.Voor jou niet misschien maar je ouwe oma wil je weer aan de schijfjes hebben.Tot gauw .